fredag 8 oktober 2010

Dagens fisketur - PB och lite annat skoj!

5.50 imorse ringde klockan - dags för fisketur!
Jag hämtade upp Marcus vid 6.45 och runt 7.30 drog vi våra första kast, precis när det börjat ljusna.

Känslan för en god fisketur var mycket stor. Mulet med lätt dimma och lite regn i luften. Temperaturen på land låg runt 7-8°C och ytvattentemperaur runt 6.5°C. Det enda som sänkte denna goda känsla var vinden. Att det nästan är spegelblankt en dag som denna gör mig inget och jag tror knappast att det försämrar fisket när det är såhär mulet. Men de vågor som fanns kom från NO-O. Och varken Nordlig eller Ostlig vind är att föredra vid fiske på Vättern, kanske ingen annanstans heller? Får jag säga det själv så brukar det vara så dåligt att jag brukar stanna hemma från fisket.

Nåja, vind som vind tänker jag och tänker på hur vacker sjön kan vara en tidig morgon.

Jag väljer att sätta på min "skitmört" av Salmo Slider. Marcus väljer sin "Hot Perch" som jag vill minnas att den heter, även den från Salmo Slider.
På de första kasten på en ny fiskedag är man alltid extra taggad och verkligen på hugget om något skulle hoppa på ens bete. Det dröjer inte länge innan något sätter sig på min krok och VILKET HUGG! Jag har aldrig varit med om någon värre attack från en predator som vid denna. Jag sätter in ett blixtsnabbt mothugg men misslyckas med krokningen och fisken är borta. Kändes som jag gjorde allt rätt men så kan det vara ibland. Vevade upp och såg ett hål in wobblern från Gäddans tand, precis bredvid den främre kroken. Måste ha missat kroken precis.. Jag vill inte chansa på någon vikt, men jämfört med den på 14.8kg så var det inget jämfört med detta.
Då var det mer lugnt och tog tvärstopp. Nu var det hårt och distinkt och jag trodde spöt skulle flyga iväg nästan.

Deprimerande, men samtidigt kul att det nappade så tidigt på dagen - nu vet vi att det finns stor fisk här!
Inte många kast senare så skriker Marcus från fören att han har napp. Jag kollar mot hans spö och ser att det är fina knyckar. Fisken högg rätt så nära båten och visar sig ganska snart utan någon större dramatik.
Fisken ser stor ut och jag tror till en början på 7-8kg när jag får se den skymta i vattnet. Men väl uppe på land tror jag snarare på 4-5kg trots den fina konditionen. Vägning, självklart när det kan vara nytt PB. I med fisken i vågsäcken och vågen visar 6.3kg vilket innebär 5.5kg. Ny fin ökning av Marcus tidigare PB, grattis!
Det blir även en snabb mätning och fotosession innan fisken får friheten åter. 90cm och 5.5kg är bra. Trodde att den var närmare metern, faktiskt! Men nu har Marcus något att kämpa vidare på och ganska snart är jag säker på att en Gädda på 100cm+ ligger i båten.

Fisken smackades upp strax efter klockan 8.00 och nu återstod många timmars fiske.  Två fina hugg efter en halvtimme och nu trodde man att fisket var på topp och man räknade med fisk på varje kast.
Men efter denna fisk så hände ingenting under hela dagen. Alltså inte ett enda napp på 6 timmar efter denna fisk fångades. Morgonfisket kanske är den rätta medicinen nu? Får prova snart igen!

Hur som helst får denna fisketur anses som lyckad. Vi hade som mål att fånga en fisk över 4kg och det gjorde vi ju, kanske skulle ha satt målet på 5 fiskar över 4kg så hade kanske fiskeguden gett oss även det?

Avslutar med en bild på Marcus fisk!
Härligt väder, härlig fisk!
Ha det gott så hörs vi!
//Freddy

1 kommentar:

  1. Hejsan
    Tack för de fina orden :)
    Jag gör så gott jag kan och har ork när jag skriver om våra äventyr. Kul att folk tycker om att läsa det jag skriver.

    Jasså, det var ni som lyckades fånga den där monstergäddan, ett stort grattis. Vi har svårt att komma över 10+. En i laget har tagit en över 10 och det var en tolva i Landsjön för några år sedan.

    SvaraRadera