tisdag 5 oktober 2010

Bloggens första inlägg! Gädda 14.8kg

Bloggen rivstartar med en Gädda som fångades av Freddy i Team Smack 20/9-2010


Här kommer en berättelse om fisken:


Jag och Marcus skulle precis som vilken dag som helst ut för att fiska Gädda.
Platsen vi skulle fiska på brukar ofta ge flera smågäddor. Innan denna fisketur var det största vi fått här en Gädda på 6.2kg som även får anses vara ett tidigare PB för mig trots att jag har fångat några som är snäppet större men då utan våg.
Vädret var "perfekt". Det var mulet och blåste cirka 3 m/s från sydost. Redan efter några kast smackar en vacker Gädda på 2.5kg på min Big Bandit 
C076 - Natural Perch av sjunkande modell.


Efter denna Gädda avtar fisket. Ingen metod eller drag verkar fungera och inte nog med det så avtar vinden och Vätterns klara vatten lägger sig spegelblank. Jag kollar ner i vattnet och ser botten tydligt och säger till Marcus:
- Tänk om man såg en 15kg's Gädda simma därnere, och drömmer mig vidare om min drömfisk. 



Då varken spinn eller jerk har fungerat testar vi fiska av området med hjälp av två paravaner på trollingspöna.
Vi nöter sönder området och är på väg att ge upp för att testa nya vatten jag blivit tipsad om där det skulle finnas grov Gädda. Då jag är obeslutsam frågar jag Marcus om vi ska testa ett nytt ställe eller om vi ska prova jerka lite mer på "vårat ställe". Vi testar Jerk säger Marcus.


Jag styr upp båten dit jag vill ha den och stannar. Jag sätter på en Salmo Slider "Mörten" med storlek 12 och sjunkande modell. Medan Marcus ska kasta i ankaret säger jag till han att jag drar ett tjuvkast. 
Jag kastar med den svaga vinden och får till ett ganska långt kast. Jag låter min Salmo Slider sjunka i några sekunder innan jag börjar jerka hem den. Jag börjar med flera korta ryck. Så små så att betet nästan står still i vattnet men ändå rör sig på sin position den har. Jag går över till mer "normalt" tempo och då säger det "SMACK!"


Hugget var väldigt mjukt och försiktigt och jag förstod till en början inte att det var fisk på men efter en nanosekund känner jag TUNGA knyckar och fisken visar sig snabbt uppe i ytan. Fisken är GROV! Detta är en 10a säger jag till Marcus. Fisken visar sig i ytan ännu en gång och nu låg min puls på minst 150. Det är faktiskt riktigt otäckt att veta att man har på någon såhär stor fisk, man tror man ska tappa den på alla dess knyckar samtidigt som 100 frågor går runt i ens huvud typ "Vad väger den?" "Kommer jag få upp den?" "Hur sitter krokarna egentligen?". 

Gäddan var ganska snäll under fighten och det tog inte mer än ett par minuter innan fisken låg i håven. 

Naturligtvis gjorde Gäddan den klassiska rusningen ner mot botten plus att den sprattlade i ytan några gånger men annars så var det inte mycket mer. Kan tyckas vara tråkigt men jag är bara glad att den kom upp men nästa stora madam som fastnar på min krok får gärna bjuda upp på lite mer fight!


Avslutar med att säga att fisken fick simma tillbaka efter fotografering och vägning - helt utan problem!


Tack för att ni läste, glöm inte kommentera! Skulle vara superroligt att få en bra start på denna blogg.




Gädda 14.8kg, 120cm fångad i Motalaviken











// Freddy

3 kommentarer:

  1. Grattis till en madam. Hoppas ni drar mer framöver.

    Skitfiske på er.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Skitfiske på dig också :)

    SvaraRadera
  3. Stort Grattis till en livs drömfisk!!
    Fortsatt skifiske på er.
    // Patrik

    SvaraRadera